small motor tankers near Zadar

Begonnen von Kroatischemarine, 19 Oktober 2007, 16:26:22

Vorheriges Thema - Nächstes Thema

0 Mitglieder und 1 Gast betrachten dieses Thema.

Kroatischemarine

On the night of 7. April 1944. 4 small tankers (maybe Tank Kahn) are move from Rijeka (Fiume) toward Zadar (Zara). Tankers were full with oil. About 7 o`clock in the morning of 8. April 1944., about 7 NM north-west from Zadar (near village Petrčane), convoy was attacked with allied figter-bombers (JABO). Three tankers was hit and set to fire (two of them were sunked). Third tanker was still floated. Fourth tanker was hit in the engine room but his cargo was not hit. That tanker was beached. German decided to refloat boat and tow it in Zadar harbour where they want to save oil. On th 13. April 1944. at about 12.45 h two allied figter-bomber attacked that tanker and set it on fire.

On the 11. April 1944. about 7 o`clock north-west from Zadar two allied fighter-bombers attacked another german convoy (2 motor sailboats (motorsegler) and one small tanker). Motor sailboats were sunked and small tanker was damadged. Heavy wind was carring it.

On the 12. April 1944. allied fighter-bomber again attacked one small tanker near village Petrčane. Tanker was set to fire.

On the 13. April 1944. one damdaged tanker (with fire) was towed to Zadar harbour.

So this is my question. In these april days two small german tankers were sunked and four was damadeged - one of them was towed to Zadar. One of these three tankers was beached near today touristic place near village Petrčane - Punta Skala and one of them was beached on the shore on island Vir (near local harbour) - that ship was destroyed by allied fighter-bombers because. I have eye witness of that atack.

I am asking You if somebody knows something about that tankers.
Thank you
"Ich habe mein Pflicht getan"
Freg.Kpt. Karl-Friedrich Birnbaum

TD

Habe hier einige Verluste zum 8.4.1944:

8. 4. 44
D SS   U 2         35     254 + Unfall         54.38 N 19.54 E  Koll.
D SS   U 962         43     769 + B/PS Crane,Cygnet   45.43 N 19.57 W   W
D ds   Asinara      16   84 + B/Fl         Korfu         B
D sa   Katina La 5         28 + B/Fl         Korfu         B
D mf   Lupi         26   38 + B/Fl         Korfu         B
D mt   Biene         43     200 + B/Fl         v. Zara      A
D mt   Fliege                  200 = B/Fl         v. Zara      A
D mt   Grille                  200 = B/Fl         v. Zara      A
D sa   Hadjuk Vjelko A 126           30 + B/Fl         Korcula      A
D mt   Hummel      43     200 + B/Fl         v. Zara      AD LC   
Pil B 510 L 306   43   34 + B/Fl         Podgora      A
D mt   Wespe      43     200 + B/Fl         v. Zara      A
J da   Aratama Maru   38   6784 + A/SS Seahorse   13.16 N 144.45 E   T
J da   Kisogawa Maru   40   1914 + A/SS Seahorse   13.16 N 144.45 E   T

Es waren wohl alles Tankpeniche die dort versenkt wurden.

Gruß

Theo
...ärgere dich nicht über deine Fehler und Schwächen, ohne sie wärst du zwar vollkommen, aber kein Mensch mehr !

Kroatischemarine

Danke Theo
But I have two more questions :-)
1. What is your source?
2. What means simbol + simbol = in your post

"Ich habe mein Pflicht getan"
Freg.Kpt. Karl-Friedrich Birnbaum

Tri

Hallo,

lieber Theodor könntest du die Daten etwas aufschlüsseln? Ich blicke da gar nicht durch.  :|

Was ist ein Tankpeniche? Hat das was mit --> diesen Schiffen zu tun.


Grüße
Tri
Wozu brauchen wir Bürgerrechte, wir leben doch in der EU.

TD

Hallo,

ja Tri das sind die Tankpenichen.

Hunderte dieser Binnenschiffe, Fracht und Tankpenichen, wurden aus Holland, Belgien, Frankreich usw. meistens über Marseile  und Toulon zum Mittelmeer gebracht.
Dort etwas seefest gemacht und dann nach Italien usw.
Die HUMMEL wurde dann z.B. per Bahn zerlegt durch Italien gefahren und in der Adria wieder zusammen gebaut.

In der Adria fuhren die Penichen innerhalb der 2. und 6. Transportflottille für die MMR Wegen dieser vielen    Kleinfahrzeuge sind bis jetzt für diese letzendlich weltgrößten Reederei bisher über 3500 Schiffe zusammen gekommen.

+ ist gesunken
= beschädigt

Ob nun alle Verluste in den KTB der beiden Flottillen stehen oder in anderen KTB's des Adria-Raumes kann ich nun nicht genau sagen.

Wenn es lebensnotwendig ist muß ich das einmal nachprüfen, aber ich bin z. Z. nur noch am suchen und prüfen.

Es sollte nur eine schnelle Antwort sein mit den Namen der Tanker.........

Gruß

Theo      

...ärgere dich nicht über deine Fehler und Schwächen, ohne sie wärst du zwar vollkommen, aber kein Mensch mehr !

PT Dockyard

I just received the book "Die Schiffe und Boote der deutschen Seeflieger 1912 - 1976" and many of these tankers seem to be covered in there.

Do any of the Groeners' volumes cover these tankers?

Dave G.
The PT Dockyard
The PT Dockyard
The Island of Misfit Boats

TD

Hallo Dave,

viele kleine Tanker auch in Band 4.

Aber die vielen kleinen Binnentankschiffe welche zu seegehenden Tankpenichen ausgebaut wurden kommen noch nicht in den DDK- Bänden vor.

Gruß

Theo
...ärgere dich nicht über deine Fehler und Schwächen, ohne sie wärst du zwar vollkommen, aber kein Mensch mehr !

Impressum & Datenschutzerklärung