Hallo zusammen,
fand gerade diese Zeilen aus dem Friedensvertrag mit Italien 1947.
Danach durfte Italien eine Anzahl MZ behalten, seltsamerweise wieder auch Nummern über MZ 800 gemeldet (eine)
Gruß
Theo
Anhang XII.
(siehe Art. 56)
Die Namen in diesem Anhang sind diejenigen, die in der italienischen Kriegsmarine am 1. Juni 1946 gebraucht wurden.
A. Liste der Marinefahrzeuge, die von Italien zu behalten sind.
Größere Kriegsschiffe.
Schlachtschiffe
Andrea Doria
Caio Duilio
Kreuzer
Luigi di Savoia Duca degli Abruzzi
Guiseppe Garibaldi
Raimondo Montecuccoli
Luigi Cadora
Zerstörer
Carabiniere
Granatiere
Grecale
Nicoloso da Recco
Torpedoboote
Guiseppe Cesare Abba Aretusa
Calliope
Giacinto Carini
Cassiopea
Clio
Nicola Fabrizi
Ernesto Giovannini
Libra
Monzambano
Antonio Mosto
Orione
Orsa
Rosalino Pilo
Sigittario
Sirio
Korvetten
Ape
Baionetta
Chimera
Cormorano
Danaide
Driade
Fenice
Flora
Folaga
Gabbiano
Gru
Ibis
Minerva
Pellicano
Pomona
Scimittara
Sfinge
Sibilla
Urania
Dazu eine Korvette, die zu bergen, fertigzustellen oder zu bauen ist.
Kleinere Kriegsschiffe
Minensuchboote R. D. Nr. 20, 32, 34, 38, 40, 41, 102, 103, 104, 105, 113, 114, 129, 131, 132, 133, 134, 148, 149, dazu 16 YMS-Typen, die von den Vereinigten Staaten von Amerika erworben werden.
Vorpostenboote VAS Nr. 201, 204, 211, 218, 222, 224, 233, 235.
Marine-Hilfsschiffe
Flottentanker
Nettuno
Lete
Wasserversorgungsschiffe
Arno
Frigido
Mincio
Ariete
Fortunale
Indomito
Unterseeboote
Alagi
Atropo
Dandolo
Giada
Marea
Nichelio
Platino
Vortice
Kleinere Kriegsschiffe
M. T. Bs.
MS Nr. 11, 24, 31, 35, 52, 53, 54, 55, 61, 65, 72, 73, 74, 75.
MAS Nr. 433, 434, 510, 514, 516, 519, 520, 521, 523, 538, 540, 543, 545, 547, 562.
ME Nr. 38, 40, 41.
Minensuchboote
RD Nr. 6, 16, 21, 25, 27, 28, 29.
Kanonenboot
Illyria
Vorpostenboote
VAS Nr. 237, 240, 241, 245, 246, 248.
Landeboote
MZ Nr. 713, 717, 722, 726, 728, 729, 737, 744, 758, 776, 778, 780, 781, 784, 800, 831.
... und MZ 737 liegt noch heute im Arsenal von Venedig ... :-D
Nach italienischer Quelle (mal wieder Bargoni, Tutte le Navi ...) handelt es sich bei "MZ 831" um ein ehemals deutsches Boot, gebaut 1943 (Bauwerft unbekannt), das als Kriegsbeute am 01.09.45 an die italienische Marine übergeben und am 01.01.46 in Dienst gestellt wurde.
01.05.50 umnummeriert in "M.T.C. 1010" (NATO-Kennung A 5350). Weiterer Verbleib fehlt leider.
According to Groener, MZ 831 was the former MFP F 831 D. However, the latest historisches-marinearchiv.de/marinefaehrprahm/uebersicht.php research shows that F 831 was converted into AF 99, was commissioned on 29.4.1944 at Rotterdam and lost on 4/5.7.1944 off Boulogne: she never went into the Mediterranean.
An hypothesis (nothing more) is that MZ 831 could be the ex F 844 D, which according to Groener was converted into AF 99 (vice F 831), and which the latest research shows as coming to the Mediterranean instead.
The Italian-built wartime MZ numbers went from 701 to 800 included (with five numbers used twice). MZ 801 to 820 were ex Kriegsmarine units building in Italy (none completed at the Armistice), and nos 821 to 880 were only projected.
Furthermore, the sequence MZ 831/834 and GLS 432/438 was used post-war (about 1946) by the Marina Militare as follows:
MZ 831 ex ? This boat later (on 1.5.1950) became MTC 1010. Curiously, all former German MFPs which became MTCs (Moto Trasporti Costieri) in 1950 were in the MTC 1100 series (1101 to 1109), while MTC 1001 to 1009 were all former Regia Marina motozattere (MZ). So here we have a "non sequitur".
MZ 832 (later GLS 432) ex LCT ...
MZ 833 (later GLS 433) ex LCT 396
MZ 834 (later GLS 434) ex LCT 421
GLS 435 ex MFP F 435 C, later MTC 1102
GLS 436 ex MFP F 436 C according to Groener, but again it seems, on the basis of recent research, that this boat was converted into AF 24 and never reached the Med. Later MTC 1103
GLS 437 ex MFP F 437 C, later MTC 1104
GLS 438 ex LCT 330
As can be seen, the picture is far from clear.
According to Bargoni "MZ 832" was the former British "LCT 383".