Die bisher bekannten Daten sind hier zu finden:
--/>/> http://historisches-marinearchiv.de/projekte/asa/uebersicht.php
Kleiner Zusatz wg. Besatzung:
Ff. Orkney af Skagen, 25 Reg. T. Br. Bygget 1929 af Eg og Fyr. Paa Fiskeri i Nordsøen.
Sænket af U-Baad d. 20/5 40 i Nordsøen.
Søforklaring i Newcastle upon Tyne d. 19/9 40. Søforklaring i Skagen d. 5/7 45.
Kl. 130, da O. laa opankret i ca. 24 Fv. Vand paa S.-Spidsen af Dogger Bank, kom en britisk U-Baad
langs Siden af O. og beordrede Besætningen — 4 Mand — om Bord i U-Baaden, hvorefter O. blev sænket.
Besætningen blev senere landsat i Blyth.
Theo
noch einer !:
Ff. Søstjernen af Skagen, 19 Reg. T. Br. Bygget 1916 af Eg. Paa Fiskeri i Nordøen.
Sænket d. 20/5 40 i Nordsøen.
Søforklaring i Newcastle upon Tyne d. 19/9 40 og i Frederikshavn d. 13/12 45.
Kl. ca. 230, da S. under Fiskeri befandt sig paa S.-Siden af Dogger Bank, blev Besætningen af en engelsk
U-Baad beordret om Bord i U-Baaden, hvorefter S. blev sænket. Besætningen landsattes i Blyth.
Theo
Hallo Theo,
For those that can't read danish we're looking for the identity of the british submarine which sank two danish trawlers (Søstjernen and Orkney) south of Dogger Bank (after transferring the crews to the submarine) on 20.5.40. The crews were then landed in Blyth.
Hello Jan-Olof,
The monthly list indicates SPEARFISH and this is correct. Anything to add?
Platon
Hello Platon,
>The monthly list indicates SPEARFISH and this is correct. Anything to add?
Not really (blush).
Regards,
Jan-Olof
moin,
navigatorische Bemerkungen / navigator´s comments
05115 / NARWHAL
Position 57°30' N 10°43' E liegt nicht in norwegischen Gewässern, sondern im Kattegat östlich des dänischen Hafens und Marinestützpunkts Frederikshavn
Pos 57°30' N 10°43' E not off Norway, but in Kattegat east of the Danish harbour and naval base Frederikshavn
05116 / NARWHAL
Angreiferposition 57°30' N 10°43' E und Zielposition 57°30' N 04°53' E sind – bei gleicher Breite - 175 sm weit voneinander entfernt – wahrscheinlicher Schreibfehler bei östlicher Länge
A-pos. 57°30' N 10°43' E and B-pos. 57°30' N 04°53' E are – with equal latitude - 175 nm apart – probable writing or copying error in longitude
05117a / NARWHAL
Angreiferposition 57°05' N 11°35' E und Zielposition 57°39' N 11°03' E sind 42 sm weit voneinander entfernt
A-pos. 57°05' N 11°35' E and B-pos. 57°39' N 11°03' E are 42 nm apart
05118b / NARWHAL
Angreiferposition 57°05' N 11°35' E und Zielposition 57°42' N 10°54' E sind 49 sm weit voneinander entfernt
A-pos. 57°05' N 11°35' E and B-pos. 57°42' N 10°54' E are 49 nm apart
05119 / TRIDENT
Angreiferposition 61°13' N 06°32' E liegt tief im Innern des Sognefjordes, westlich des Städtchens Leikanger – das ist sehr fragwürdig
A-pos. 61°13' N 06°32' E far from coast in the Interior Sognefjord, west of the small town of Leikanger – that´s very questionable
05202 / SNAPPER
Angreiferposition 56°30' N 06°24' E und Zielposition 55°35' N 07°16' E sind 69 sm weit voneinander entfernt
A-pos. 56°30' N 06°24' E and B-pos. 55°35' N 07°16' E are 69 nm apart
05226 / RUBIS
Angreiferposition 58°21' N 06°01' E (Mine!) und Zielposition 59°12' N 06°01' E sind - bei gleicher Länge - 51 sm weit voneinander entfernt, offensichtlich Schreib- oder Kopierfehler
A-pos. 58°21' N 06°01' E (a mine!) and B-pos. 59°12' N 06°01' E are - with equal longitude - 51 nm apart, apparent writing or copying error
Gruß + greetings, Urs
Postscript and by the way: Question - is somebody at ASA keeping track of these comments ? :-D
Zitat von: Urs Hessling am 22 September 2010, 22:45:55
Postscript and by the way: Question - is somebody at ASA keeping track of these comments ? :-D
Are we becoming a little bit impatient?
Not all of us are retired. :MZ:
(this is not meant in a bad way - every job/task requires its time...)
good morning, chief
Zitat von: t-geronimo am 23 September 2010, 02:08:55
Are we becoming a little bit impatient?
oh, no, as you imply yourself, there´s "lots of time" :ML: and it was a "btw" :-D remark ...
Zitat von: t-geronimo am 23 September 2010, 02:08:55
Not all of us are retired. :MZ:
Are we becoming a little bit envious ? :wink:
Zitat von: t-geronimo am 23 September 2010, 02:08:55
(this is not meant in a bad way - every job/task requires its time...)
ditto - and I couldn´t agree more
greetings :-), Urs
Zitat von: Urs Hessling am 22 September 2010, 22:45:55
05115 / NARWHAL
Position 57°30' N 10°43' E liegt nicht in norwegischen Gewässern, sondern im Kattegat östlich des dänischen Hafens und Marinestützpunkts Frederikshavn
Pos 57°30' N 10°43' E not off Norway, but in Kattegat east of the Danish harbour and naval base Frederikshavn
Hirsholmen (Kattegat)
Zitat von: Urs Hessling am 22 September 2010, 22:45:55
05116 / NARWHAL
Angreiferposition 57°30' N 10°43' E und Zielposition 57°30' N 04°53' E sind – bei gleicher Breite - 175 sm weit voneinander entfernt – wahrscheinlicher Schreibfehler bei östlicher Länge
A-pos. 57°30' N 10°43' E and B-pos. 57°30' N 04°53' E are – with equal latitude - 175 nm apart – probable writing or copying error in longitude
Auf welcher Seite ist der "Schreib"fehler ?
Zitat von: Urs Hessling am 22 September 2010, 22:45:55
05117a / NARWHAL
Angreiferposition 57°05' N 11°35' E und Zielposition 57°39' N 11°03' E sind 42 sm weit voneinander entfernt
A-pos. 57°05' N 11°35' E and B-pos. 57°39' N 11°03' E are 42 nm apart
05118b / NARWHAL
Angreiferposition 57°05' N 11°35' E und Zielposition 57°42' N 10°54' E sind 49 sm weit voneinander entfernt
A-pos. 57°05' N 11°35' E and B-pos. 57°42' N 10°54' E are 49 nm apart
Ich habe nur eine Quadratangabe AN4468
Zitat von: Urs Hessling am 22 September 2010, 22:45:55
05119 / TRIDENT
Angreiferposition 61°13' N 06°32' E liegt tief im Innern des Sognefjordes, westlich des Städtchens Leikanger – das ist sehr fragwürdig
A-pos. 61°13' N 06°32' E far from coast in the Interior Sognefjord, west of the small town of Leikanger – that´s very questionable
Ich habe leider die Quellenangabe zur Position CLÄRE H STINNES 1 vermasselt. Daher setze ich die Position zurück auf Björnafjord.
Zitat von: Urs Hessling am 22 September 2010, 22:45:55
05202 / SNAPPER
Angreiferposition 56°30' N 06°24' E und Zielposition 55°35' N 07°16' E sind 69 sm weit voneinander entfernt
A-pos. 56°30' N 06°24' E and B-pos. 55°35' N 07°16' E are 69 nm apart
Daran kann ich auch nichts ändern.
Zitat von: Urs Hessling am 22 September 2010, 22:45:55
05226 / RUBIS
Angreiferposition 58°21' N 06°01' E (Mine!) und Zielposition 59°12' N 06°01' E sind - bei gleicher Länge - 51 sm weit voneinander entfernt, offensichtlich Schreib- oder Kopierfehler
A-pos. 58°21' N 06°01' E (a mine!) and B-pos. 59°12' N 06°01' E are - with equal longitude - 51 nm apart, apparent writing or copying error
Ich habe die Verlustposition gemäß --/>/> http://www.warsailors.com/homefleet/shipsv.html#vanse
nun in die Angabe "vor Svånes (Egersund)" geändert.
Hallo Thomas and Urs,
Regarding
http://historisches-marinearchiv.de/projekte/asa/ausgabe.php?where_value=587
Haga did indeed strika a mine in position 57°30N 04°55E at 1025 hours on May 1st, 1940. This is according to the Maritime Declaration, dated June 10th, 1940. Four men were killed and the rest, 13 men, were rescued two days later in AN 4625 (~58°03'N 03°11'E) by U 30 (Lemp) and taken to Germany. More info can be found here:
http://warsailors.com/forum/read.php?1,19706,19711#msg-19711
Best regards,
Jan-Olof
Zitat von: TW am 10 Oktober 2010, 15:34:04
Auf welcher Seite ist der "Schreib"fehler ?
mit 99,99%iger Sicherheit bei der Zielposition (mitten in der Nordsee, macht keinen Sinn)
Gruß, Urs
Hello,
Quadrat is AO4468 (57°39' N, 11°00' E) not AN4468, NARWHAL's reported attack in 57°39' N, 11°02.5' E. So it is certainly a close match.
Platon
Zitat von: TW am 10 Oktober 2010, 15:36:59
Zitat von: Urs Hessling am 22 September 2010, 22:45:55
05117a / NARWHAL
Angreiferposition 57°05' N 11°35' E und Zielposition 57°39' N 11°03' E sind 42 sm weit voneinander entfernt
A-pos. 57°05' N 11°35' E and B-pos. 57°39' N 11°03' E are 42 nm apart
05118b / NARWHAL
Angreiferposition 57°05' N 11°35' E und Zielposition 57°42' N 10°54' E sind 49 sm weit voneinander entfernt
A-pos. 57°05' N 11°35' E and B-pos. 57°42' N 10°54' E are 49 nm apart
Ich habe nur eine Quadratangabe AN4468
Hello,
According to the submarine TRIDENT, CLÄRE H STINNES 1 beached herself on Skorpa Island at the eastern end of Korsfjord, this is confirmed by German records. Herr Hugo Stinnes later visited the wreck to organise repairs work. Can anyone provide the coordinates of this island?
Platon
Zitat von: TW am 10 Oktober 2010, 15:40:01
Zitat von: Urs Hessling am 22 September 2010, 22:45:55
05119 / TRIDENT
Angreiferposition 61°13' N 06°32' E liegt tief im Innern des Sognefjordes, westlich des Städtchens Leikanger – das ist sehr fragwürdig
A-pos. 61°13' N 06°32' E far from coast in the Interior Sognefjord, west of the small town of Leikanger – that´s very questionable
Ich habe leider die Quellenangabe zur Position CLÄRE H STINNES 1 vermasselt. Daher setze ich die Position zurück auf Björnafjord.
hello, Platon
Zitat von: Platon Alexiades am 08 November 2010, 15:58:53
Can anyone provide the coordinates of this island?
the only SKORPA that the internet shows lies somewhere else far more to the North (62.20n 05.30e) http://de.wikipedia.org/wiki/Skorpa
greetings, Urs
Hello Urs,
This is not the same island, both British and German records show this island was at the east end of Korsfjord. The only difference is German spelling is Skorpe instead of Skorpa.
Thanks,
Platon
Zitat von: Urs Hessling am 08 November 2010, 16:43:53
hello, Platon
Zitat von: Platon Alexiades am 08 November 2010, 15:58:53
Can anyone provide the coordinates of this island?
the only SKORPA that the internet shows lies somewhere else far more to the North (62.20n 05.30e) http://de.wikipedia.org/wiki/Skorpa
greetings, Urs
Hello Urs,
Jan-Olof Hendig has kindly provided me with coordinates: 60°09' N, 05°10' E.
All the best,
Platon
Zitat von: Urs Hessling am 08 November 2010, 16:43:53
hello, Platon
Zitat von: Platon Alexiades am 08 November 2010, 15:58:53
Can anyone provide the coordinates of this island?
the only SKORPA that the internet shows lies somewhere else far more to the North (62.20n 05.30e) http://de.wikipedia.org/wiki/Skorpa
greetings, Urs
According to uboat.net U-62 encountered on 24 V 40 an enemy submarine which supposedly fired torpedoes on the U-62, but the U-boat was able to dodge them. AFAIK this attack is a bogus but can anyone provide the exact time and position of this attack?
Furthermore on 28 V 40 German planes reported successful attack on enemy submarine in Nordkattegat. Any idea what sub it might be?
All the best for ASA-members in the New Year! :)
U62 reported an attack of an enemy submarine with 4 torpedoes at 0300 a.m in naval grid AN8757
Happy New Year !
Thomas
Zitat von: crolick am 02 Januar 2011, 09:52:17
According to uboat.net U-62 encountered on 24 V 40 an enemy submarine which supposedly fired torpedoes on the U-62, but the U-boat was able to dodge them. AFAIK this attack is a bogus but can anyone provide the exact time and position of this attack?
Zitat von: TW am 03 Januar 2011, 11:55:07
U62 reported an attack of an enemy submarine with 4 torpedoes at 0300 a.m in naval grid AN8757
Happy New Year !
Thomas
Thank you! :)
I though that U 62 was much further north where she could be sighted by STURGEON or SEAWOLF. Maybe U 62 was attacked by S-boots or MTBs?
All the best,
Andrzej
moin,
an diesem Angriff der TRUANT auf ALSTER http://www.historisches-marinearchiv.de/projekte/asa/ausgabe.php?where_value=610 ist (mir) etwas rätselhaft :roll:
ALSTER wurde - im Verlauf von "Weserübung" - am 11. April durch HMS ICARUS im Vestfjord westlich von Bodoe aufgebracht , siehe http://www.uboat.net/allies/merchants/ships/881.html und angeblich unter Begleitung eines Trawlers nach Großbritannien in Marsch gesetzt.
Das Datum 11.4. wird durch http://www.naval-history.net/xDKWD-HF1940BCS1B.htm bestätigt, während Angaben über TRUANT das Datum 10.4. nennen (dieser Unterschied ist aber nicht relevant)
Am 23.5., also 6 Wochen später, soll sich ALSTER, immer noch mit Prisenbesatzung und unter Begleitung des Trawlers, wesentlich weiter nördlich und östlich auf einer Position östlich des Nordkaps befunden haben (dort erfolgte angeblich der Angriff).
Warum sollte ALSTER zu diesem Zeitpunkt (noch) an diesem (unerklärlichen) Standort gewesen sein (anstatt in Großbritannien) ?
Gruß, Urs
Warum sollte ALSTER zu diesem Zeitpunkt (noch) an diesem (unerklärlichen) Standort gewesen sein (anstatt in Großbritannien) ?
siehe Anhang !
Theo
moin,
schönen Dank, Theo. Dieser Brief beantwortet meine Frage natürlich nicht, sondern unterstreicht sie noch.
Wenn der deutsche Kapitän der ALSTER am 11. Mai einen Brief aus einem Internierungslager in GB schreiben konnte, gibt´s also mindestens 3 Möglichkeiten ...
(1) Die ALSTER fuhr 6 Wochen nach Aufbringen mit einer englischen Prisenbesatzung immer noch im Nordmeer ... zu welchem Zweck ?
(2) Die ALSTER lag tatsächlich im Hafen in GB ... und der ganze Datensatz über den Angriff der TRUANT wäre falsch.
(3) Die ALSTER lief nach Ausschiffung der deutschen Besatzung in GB im Auftrag der RN wieder ins Nordmeer (dann siehe (1) .. warum?)
Gruß, Urs
Hallo Urs,
noch eine Ortsangabe:
5.6.1940 aus Scapa Flow in Leith eingetroffen.
Mehr kann ic leider auch nicht bieten !
Theo
Hallo Urs!
Wie wäre es mit:
(4) Alster wurde offenkundig während der Aufbringung beschädigt. Reparatur dauert, Schiff bzw. dessen Ladung kann von den Briten im Raum Bodö gut gebraucht werden; dt. Besatzung wird mit anderen Schiffen nach GB gebracht.
Alster wird dann später nach GB entsandt, wird dabei von Truant angegriffen, Angriffsposition wird von Truant falsch notiert (Schreib-/Druckfehler zumindest was den Längengrad angeht?)
moin, Ihr Lieben, und danke,
Ich fand die Lösung nach einigem Stöbern im KTB des brit. Kommandeurs des 1. Kreuzergeschwaders http://www.naval-history.net/xDKWD-HF1940CS1.htm
Eine interessante Geschichte ... hier ein Auszug
Wednesday 15th May 1940
Vice Admiral Commanding First Cruiser Squadron in DEVONSHIRE proceeding Tromso. DEVONSHIRE arrived at Tromso at 0150 and started fuelling from lighter. Norwegian hospital ship ARIADNE and German prize ALSTER in harbour.
Thursday 16th May 1940
...
Asked Admiralty to allocate call Sign to ALSTER (1501/16 May).
...
Friday 17th May 1940
...
Prize ship ALSTER sailed for Kirkenes at 2000 to load iron ore escorted by ULLSWATER.
Sunday 19th May 1940
...
ALSTER informed me loading could not be completed until 22nd May and I accordingly approved of her staying at Kirkenes until that date to complete full stowage of 10,000 tons of iron ore.
Monday 20th May 1940
...
Informed Flag Officer, Narvik, ALSTER expected to arrive at Harstad p.m. 24th May.
TRUANT arrived at 0800 and refuelled alongside DEVONSHIRE with local diesel oil which had been placed in a specially prepared tank. Unfortunately, this oil subsequently proved unsuitable for submarines.
Sailed TRUANT at 1800 to patrol between 25-48 degrees East and 29-00 degrees E to southward of Latitude 71-15 degrees North until 3rd June.
Tuesday 21st May 1940
...
Gave (n.b in ink." by telephone message in NYKO") a route to ALSTER intended to take her clear of TRUANT's patrol and ordered her to report her expected time of arrival at Harstad before sailing (1229/21st).
At request of the British Vice Consul I asked Admiralty for confirmation that the Government accepted liability for ALSTER's cargo.
Admiralty confirmed that ALSTER's cargo was covered (1914/21).
Wednesday 22nd May 1940
...
ALSTER sailed from Kirkenes and reported expected time of arrival at Harstad as 1900 24th May.
Thursday 23rd May 1940
...
Asked Rear Admiral Narvik that ULLSWATER might collect mails and return to Tromso after arrival at Harstad with ALSTER.
At 1219 received TRUANT's 1010 23rd May reporting large merchant ship probably escorted. I at once realised that despite my route, owing to the abnormal visibility (18 miles), TRUANT had probably sighted and might attack ALSTER of whose presence she was not aware. Every effort was made to acquaint TRUANT of the situation but without success before she made an unsuccessful attack at 1441.
This incident has been fully reported to Rear Admiral (S), the Commander in Chief, Home Fleet, and the Flag Officer, Narvik, in my 1st C.S. w. 41/1 of 1st June 1940.
Communication except in P/L between TRUANT, ALSTER, and escorting trawlers and Norwegian submarines present great difficulty as the following books only were held by each:
Vice Admiral Commanding, First Cruiser Squadron and TRUANT only - General Cypher with Special Submarine Tables.
Vice Admiral Commanding, First Cruiser Squadron and ALSTER only – Syko Machine lent from DEVONSHIRE.
Vice Admiral Commanding, First Cruiser Squadron the escorting trawlers only – Auxiliary Code
Vice Admiral Commanding, First Cruiser Squadron and Norwegian submarines – A special Norwegian code.
Norwegian submarine B 3 sailed for Finmark patrol, as arranged with Norwegian authorities, with Captain Hendrickson on board, who intended to establish a small submarine base at Varda. I warned ALSTER and ULLSWATER that she might be encountered and warned TRUANT that B 3 would pass through her patrol area a.m. 24th May.
Friday 24th May 1940
Vice Admiral Commanding First Cruiser Squadron in DEVONSHIRE at Tromso and on passage to Kirkenes.
ALSTER passed Tromso at 0330 on the way to Harstad.
At 1129 endeavoured to call TRUANT to warn her DEVONSHIRE would pass through her patrol, but did not succeed until 2240.
...
At 2352, instructed TRUANT to close to V/S distance, giving her DEVONSHIRE's position, course, and speed, and warned her that her patrol might be discontinued shortly. Ascertained she fired two torpedoes at ALSTER, and that no depth charges were dropped by ULLSWATER.
Saturday 25th May 1940
...
ULLSWATER and ALSTER arrived Harstad at 1620.
[Ende Auszug]
Damit wäre die Anfangsfrage geklärt ... die HMA/ASA-Daten sind korrekt ... evt.Bemerkung :ALSTER mit Erzladung aus Kirkenes auf dem Weg nach GB
Gruß, Urs