St. Tropez 17 Aug. 1944

Begonnen von Enrico Cernuschi, 02 Juli 2010, 19:28:57

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Enrico Cernuschi

Hello gentlemen,

on 17 Aug. 1944 night four USN DDs (Harding, Carmick, Frankford and Satterlee) encounteres some German manned former Italian MAS boats. It was a moonless night and shadows and doubts are enduring. May someone tell me, by original documents like the SKL diaries, which were the MAS boats, how many were at sea that night, which come back (if any) and everything else that could help to clarify this affair?

I add I have the pleasure to inform that on the magazine Storia Militare begun, with the July 2010 issue, a five parts history of the KM in the mediterranean between 1941 and 1945. Peter K received some original schemes which could be useful for our 3.000 members community.

       Greetings

   Enrico Cernuschi   


Peter K.

I have found only two useful notes in the war diary of the SKL:

Zitat
18.08.1944
...
4 R- und 4 RA-Boote, 3 Kampffähren und 3 deutsche MAS-Boote waren in der Nacht zum 18. vor der südfranzösischen Küste eingesetzt.
...

Zitat
18.08.1944
Von den eigenen MAS-Booten, die von (einem) italienischen Stützpunkt aus in der Nacht zum 18.08. gegen die feindliche Landungsflotte eingesetzt waren, liegen eigene Meldungen nicht vor. Nach (einer) englischen Rundfunkmeldung hat ein deutscher Schnellbootsverband am 18.08. früh versucht, Ausladungen an der südfranzösischen Küste zu stören. Durch Eingreifen von USA-Zerstörern sollen 4 S-Boote versenkt sein. Nach (eigener) Funkaufklärung ist in einem Gefecht, das am 18.08. früh erfasst wurde, ein feindliches S-Boot gesunken.
Grüße aus Österreich
Peter K.

www.forum-marinearchiv.de

Zerstörerfahrer

Bei den 3 Kampffähren handelte es sich um die 3. Kampfgruppe der 4. Landungsflottille mit dem Flottillenchef an Bord. Sie fuhr aber nicht aus, um die Invasionsstreiträfte zu bekämpfen, sondern bildete auf der Linie Nizza - Antibes einen Vorpostenstreifen. Bei den RA-Boote könnte es sich um RA 251, 252, 255 und 259 der 22. U-Jagdflottille (VAS-Boote)  handeln, die im Quadrat CJ 1456 feindl. Sicherungsstreitkräfte mit Torpedos angreifen sollen, aber ständig von feindl. Luftaufklärern erfaßt werden und gegen 01.00 Uhr in Monaco einlaufen.
Es stellt sich die Frage, wo gehörten diese MAS-Boote eigentlich hin? Eine S-Flottille gab es in diesem Raum nicht und die 6. Sicherungsflottille hatte keine Schnellboote. Bleiben nach meiner Ansicht nur die 11. R-Flottille (die ja auch ex VAS-Boote hatte) oder ital. Boote übrig.

Grüße
René

Peter K.

Dabei kann es sich eigentlich nur um die sogenannte "Deutsche MAS-Gruppe, La Spezia" und/oder vielleicht auch um die "X. MAS-Flottille" der R.S.I. handeln:
In Frage kämen beispielsweise:
S-510 (ex MAS-510)
MAS-531
MAS-558
MAS-561
Grüße aus Österreich
Peter K.

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Enrico Cernuschi

According the answer given by the German sailors seized that night (a total of 38) there were four German manned MAS. Two of the boats sunk were, according the POWs, SA 17 and SA 18.

    Any idea?  :O/S

    Enrico

PS The former VAS action quoted by Zerstörerfahrer was a different one and happened in the Genua gulf, not off St. Tropez..

Zerstörerfahrer

Sorry, aber so falsch lag ich wohl nicht. Ich hab jetzt noch folgende Auslaufmeldung beim Admiral Südfrankreich gefunden. Isar ist wohl ein Tarnname (evtl. für Italien?), näheres wäre dann wohl nur beim Mar.Kdo. Italien zu finden:



Dort hätten wir schon mal die 3 MFP's und die 4 RA-Boote. Nur kann ich leider nichts mit der MAS-Bezeichnung anfangen (ist aber auch nicht mein Themengebiet).  :?

Grüße
René

Enrico Cernuschi

The loss of SA 17, 18 and 19 is probably correct. I know from the 1969 ediction of Cdr. Bagnasco's book "I MAS e le motosiluranti italiane" that the former MAS 549, 551 and 558 were lost that night during a surface action.

What means, anyway, "...meldet : Ausgelaufen ...zur aufgabe" and "am" (maybe lost?).

It would seems that three MAS only sent against the Allied invasion fleet, while the total of the POWS would induce to think about four crews.

   Greetings

Enrico Cernuschi   

   

Peter K.

Schöner Fund, RENÉ!

Die Geschwindigkeitvon 28 kn spricht für die kleinen M.T.S./M.T.S.M./M.T.S.M.A.-Boote und die Bezeichnung 17, 18, 19 für die Lücke in der Reihe MS-11 bis 16 bzw. 21 bis 26.
Grüße aus Österreich
Peter K.

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Zerstörerfahrer

Zitat von: Enrico Cernuschi am 05 Juli 2010, 22:07:49
The loss of SA 17, 18 and 19 is probably correct. I know from the 1969 ediction of Cdr. Bagnasco's book "I MAS e le motosiluranti italiane" that the former MAS 549, 551 and 558 were lost that night during a surface action.

Gröner gibt für MAS 558 aber als Verlustdatum den 24.04.1945 durch Selbstversenkung in Imperia an. Ich denke daher, daß Peter's Vermutung wahrscheinlicher ist.

Zitat von: Enrico Cernuschi am 05 Juli 2010, 22:07:49
What means, anyway, "...meldet : Ausgelaufen ...zur aufgabe" and "am" (maybe lost?).

Wie oben schon beschrieben, war es Aufgabe der MFP's eine Vorpostenstellung zu beziehen, die RA-Boote sollten feindliche Sicherungsstreitkräfte angreifen. Aus Mangel an Unterlagen (ich kenne nicht mal diese MAS-Gruppe, La Spezia) kann ich über die S-Boote keine Auskunft geben. Beim näheren Betrachten ergibt es aber so Sinn, daß die MFP's so eine Art Auffangstellung bildeten, während die RA-Boote den Gegner ablenken bzw. den S-Booten eine Bresche in die feindliche Abwehr schlagen sollten.

Mit "Am" meinst du sicherlich "sm". Dies bedeutet Seemeile, in diesem Falle also die Geschwindigkeit (Knoten) der einzelnen Bootstypen

Gute Nacht
René

Zerstörerfahrer

Moin moin,

ich finde es sehr beachtlich, daß die MAS-Boote immerhin bis St. Tropez und damit mitten in den Invasiosraum gekommen sind und anscheinend keiner was darüber weiß. Dazu hab ich im Report "Invasion of Southern France " von Vice Admiral Hewitt, US-Navy für den 17. August folgendes gefunden:
ZitatEnemy FORCES
Navy: The ex-Italian EV, Capriolo,i and 1 Auxiliary, Kemid Allah, were sunkby USS Endicott, HMS Aphis, and HMS Scarab off Cap Croisette. F SStrasbourg and F S Gallissoniere in Toulon harbor were damaged by navaland air attacks. Estimated enemy strength in the invasion area was 1 DD,5 TB, 6 EV, 6 HAV, 30 MAS, 3 SS, and 23 auxiliaries. From the beginning-of the operation to date, no submarine activity had been reported in theWestern Mediterranean. Four MAS were sunk by US destroyers of easterndestroyer screen.

Unter dem 18. August findet sich folgendes:

ZitatFORCESNavy: Photo reconnaissance of Toulon harbor showed F S Strasbourg to bedamaged and guns put out by action, and F S Gallissoniere capsized byallied bombing of 17 August. Estimated enemy strength capable of opera-ting in the invasion area was 1 DD, 5 TB, 6 EV, 6 HAV, 26 MAS or S-boats,3 U-boats, and 23 auxiliaries. A U-boat was reported to have fired on aP-38 at 1600, and then to have submerged at 43 01' N, 050 52' E offToulon. Four motor torpedo boats attempting to penetrate screen weresunk by destroyer gunfire. They had departed from Monaco area about 2100 17 August.

Unter dem nächsten Punkt (auch 18. August) dies:

ZitatAbout 0005, enemy motor torpedo boats attacked the center of the destroyerscreen. Four DD joined in sinking 4 of the raiders and captured 33 POW. The USS Frankford suffered casualties from two torpedoes that exploded near her.

und das:

ZitatOWN AND ENEMY NAVAL LOSSES
Our losses were:None.
Enemy losses were:
Sunk:4 motor torpedo boats by gunfire; 33 prisoners captured.

Also, ingesamt doch 4 Boote?

Grüße
René

Spee

#10
Servus,

etwas Stückwerk, mehr habe ich leider nicht.
SA als Schnellboot-Ausland kann man wohl als nicht zutreffende bezeichnen. Nummern und Verlustorte stimmen nicht überein, außerdem wurde die SA-Bezeichnung m.W. erst ab Anfang 1945 vergeben.
Übrig bleiben daher nur die kleinen Schnellboote. Von Typ M.T.S.M.A. wurden ca. 25 Stück von der Kriegsmarine übernommen bzw. zu Ende gebaut. R.S.I.- bzw. Decima-Boote des Typs fallen wegen der Nummerierung raus, da die Verlustorte bzw. -zeiten nicht übereinstimmen.
Base "Ovest" wurde im August 1944 von den Italienern in Villefrance bzw. San Remo aufgebaut. ISAR könnte Italien San Remo bedeuten und mit dem R.S.I.-Stützpunkt dann in einen Zusammenhang kommen.
Nur mal so meine Gedanken.
Servus

Thomas

Suicide Is Not a War-Winning Strategy

Spee

"On August 18 KDK urgently ordered MEK Sesto Calende to investigate landing area (southern France) to determine possibility of operation against it and also employement of weapons so far used or envisaged in western area (Bay of the Seine)."
"SA (fast motorboats) 17, 18 and 19 moved from Imperia to Monaco. Intention to thrust as far as waters off St. Tropez on night 18/19 August."
"Eua Stab Sued [sic], Sesto Calende, advised KDK of details of impending assault boat operation as follows on August 20: Stated that first assault boat Flottilla will leave Sesto Calende on night of August 20 by land ... That i will join up en route with own boats which have already been in action, as well as serviceable Italian 10th MAS boats. Anticipated strenght of operation is 14 two-man 6 one-man assault boats. Place of operation will be Monaco-Nice-Antibes area, probably at Villefranche. Operation is planned for night of August 23/24, but if transport goes smoothly, it will occur as early as night of August 22/23."
"German Naval Command, Italy advised E-Stab Haun on August 24 that 3 SA boats attacked Allied Naval Forces off southern France bridgehead on night of August 17/18, and have not been heard of since".

http://www.feldgrau.net/forum/viewtopic.php?f=41&t=16822
Servus

Thomas

Suicide Is Not a War-Winning Strategy

Enrico Cernuschi

I believe that the total German manned MAS which attacked that night the Allied invasion Fleet off St. Tropez was five: three from Italy and two from Toulon (the former MAS 437 and 424 (II) ). They were included, on the paper, in a flotilla with a sixth boat (SA 19, the former MAS 505, which was delivered to the fascist Republic Navy on Nov. 1944), but had no common training. The attack was a disaster as the radar allowed the USN DDs to do some target practice. The three boats from Italy were reported in the SKL document while the other two, being pressed in service with the German intelligence (Actually RSHA) on July 1944 to serve as ferries infiltrating agents in Corsica, were omitted from the papers. Anyway the Groener version about the fate of those boats is wrong.
I'm just asking what the German records say about the MAS 424 and 437 which had to be scuttled in Toulon on 9 Sept. 1943 accroding the Italian version. As the Admiral commander of that harbour, Pellegrino Matteucci, was put on trial at Parma on May 1944 it's probable the boats were at least sabotaged, but were they really scuttled? And the 450 tons tug Luigi Ferdinado Marsigli (actually a survey vessel), the only other commissioned Regia Marina ship at Toulon the day of the Italian armistice was actually scuttled or not?  :O/S         


     Any suggestion?

    Enrico Cernuschi       

Peter K.

... gerade hier entdeckt:

ZitatHarding's AR is the only one to give any identification of the enemy except that all agree the boats were ex-Italian MAS boats and not the larger German-built S-boote. Harding's report states that one boat she sank carried the tactical number 17 and the other the number 18. Further, it states that boat 18 carried the number 551 across her transom and was described by survivors as an 'Eisenboot' (iron boat) while all the others were wood. For what it's worth MAS551 & three sisters were steel-hulled (while almost all other MAS boats were made of wood), but most sources claim MAS551 was scuttled at Imperia on 25 Apr 45, and not sunk eight months earlier.
Grüße aus Österreich
Peter K.

www.forum-marinearchiv.de

Enrico Cernuschi

Hi Peter,

it's right. It was MAS 551 and it was lost that August 1944 night. Most sources just copied each others replying the same mistakes. The boats scuttled at Porto Maurizio (Imperia) on 24 April 1945 evening were MAS 505, 553 and 556, all manned by the RSI Navy. They were the last Axis warships in the Thyrrenean Sea after the 23/24 April 1945 night almost suicide German attack gainst Leghorn and the similar Italian X MAS attack crafts actions against Ajaccio, Nice, Antibes and Saint Tropez.  :MG:

Anything about MAS 424 and 437 and the tug Marsigli at Toulon on Sept. 1943?

  Greetings

    Enrico   

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