Italienische Kreuzer in Tanger 11./12.12.1936

Begonnen von Peter K., 28 Februar 2011, 07:35:34

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Spee

Buona Sera Pietro,

io no sono amico italiano, io sono amico tedesco  :-D !
Aber hier gibts ein paar interessante Details -> http://www.pietrocristini.com/storia_nave.htm


In particolare il Di Giussano effettuò le seguenti missioni:

-                     12 agosto – 7 settembre 1936 – a Barcellona per protezione di connazionali;
-                     12-17 gennaio 1937 – scorta piroscafo a Cadice;
-                     23-31 gennaio 1937 – crociera pendolare;
-                     19-22 febbraio 1937 – scorta piroscafo a Tangeri.

Il Da Barbiano:

-                     3 ottobre – 19 novembre 1936 – a Tangeri;
-                     22-30 dicembre 1936 – scorta piroscafo a Palma di Maiorca;
-                     2-7 gennaio 1937 – scorta piroscafo a Cadice;
-                     16-20 gennaio 1937 – scorta piroscafo a Cadice;
-                     28-30 gennaio 1937 – crociera pendolare;
-                     22-27 marzo 1937 – scorta piroscafo;
-                     1-6 aprile 1937 – scorta piroscafo.

Il Colleoni:

-                     5 settembre – 3 ottobre 1936 – a Barcellona per protezione di connazionali;
-                     3 gennaio 1937 – scorta piroscafo e crociera pendolare;
-                     28 gennaio – 5 febbraio 1937 – crociera pendolare;
-                     18-24 febbraio 1937 – crociera pendolare;
-                     16-21 aprile 1937 – scorta piroscafo;
-                     29 aprile – 1° maggio 1937 – scorta piroscafo;
-                     3-6 maggio 1937 – scorta piroscafo.


Il Bande Nere:

-                     11-14 agosto 1936 – scorta piroscafo e permanenza a Tangeri fino al 3 ottobre;
-                     23-31 gennaio 1937 – crociera pendolare;
-                     18-24 febbraio 1937 – crociera pendolare;
-                     11-12 novembre 1937 – pattugliamento.


L'Attendolo nel luglio 1936 trasportò profughi da Malaga e Barcellona a La Spezia, eseguendo poi diverse crociere di scorta indiretta a convogli del corpo di spedizione nazionale; il Montecuccoli partecipò ad una sola crociera di protezione nel febbraio 1937.

Servus

Thomas

Suicide Is Not a War-Winning Strategy

Peter K.

Natürlich nehme ich gerne Hilfe aus aller Herren Länder an ...  :-D
... aber auch diese Daten kenne ich leider schon und bringen mich mit dem 11./12.12.1936 in Tanger nicht weiter ...  :cry:
Grüße aus Österreich
Peter K.

www.forum-marinearchiv.de

Spee

Doch, sie helfen. Alle 6 Schiffe scheiden mit ziemlicher Sicherheit aus.
Servus

Thomas

Suicide Is Not a War-Winning Strategy

Peter K.

Grüße aus Österreich
Peter K.

www.forum-marinearchiv.de

de domenico

#19
From Franco Bargoni, "L'impegno navale italiano durante la guerra civile spagnola (1936-1939)", USMM, 1992:

In early Nov.1936 there were in Tangers more anti-Italian demonstrations and scuffles between anti-Fascist demonstrators, supported by French sailors, and crewmen of the DA BARBIANO (which had relieved the BANDE NERE on 3 October and flew the flag of Amm. di Div. Silvio Salza). (..)The Joint Naval Defence Committee continued to meet, as it had in October, sometimes on board  DA BARBIANO and sometimes on board HMS DESPATCH.(...) A Memo was signed by the COs of DESPATCH, ALBERICO DA BARBIANO, French C.T. VAUBAN and Portuguese destroyer LIMA.

On 18 Nov. 1936 the Esploratore QUARTO, coming from La Spezia via Barcelona and Palma de Mallorca, relieved the DA BARBIANO, which sailed the next day to return home. The Regia Marina, immediately after the formal German and Italian recognition of the Burgos Nationalist government (18  Nov.),  formed the "Gruppo Navale Italiano nei porti prossimi allo Stretto" (of Gibraltar, obviously) under Rear-Adm. Alberto Marenco di Moriondo, flagship QUARTO  based in Tangers, with the two Esploratori DA MOSTO and DA VERRAZZANO, which at the end of November were relieved by the older destroyer AQUILA and torpedo-boat AUDACE.
No more disturbances took place, with the exception of 25 Dec., when there were scuffles between crewmen of the QUARTO and local citizens...

On 10 December, 1936 at Ceuta, there was a first meeting beween Rear-Adm. Hermann Boehm, F.d.Aufklaerungs of the Kriegsmarine, the Spanish Admiral Cervera, CoS of the Nationalist Navy, and Cap. Vasc. Ferretti acting for the Italian Admiral, on board NUERNBERG. A follow-up meeting took place on Dec. 30 at Cadiz on board the Spanish cruiser CANARIAS, to which partecipated Rear-Admiral Angelo Iachino, commanding the Italian forces in Spanish waters, which had reached Cadiz on Dec. 29 on board the NICOLOSO DA RECCO, Admiral von Fischer of the GRAF SPEE Gruppe and Admiral Cervera.
So I would say QUARTO for sure and probably AQUILA..

de domenico

#20
The absence of any reaction to my latest post means that the use of the English language is not approved? Is Italian easier, by any chance?

t-geronimo

Hi de domenico!

No, the use of english language is absolutely ok!!!
Sometimes reactions take some time...
And maybe no reaction means that nobody contradicts your facts and conclusions. :wink:

By the way, italian would be understood by even less people  :-D
Gruß, Thorsten

"There is every possibility that things are going to change completely."
(Captain Tennant, HMS Repulse, 09.12.1941)

Forum MarineArchiv / Historisches MarineArchiv

Peter K.

Hello DE DOMENICO!

Of course, I highly appreciated your detailled information - it includes exactly for what I was looking for! Thanks for that!

The reason for my non reaction is quite simply - I am sick and need to be in bed for the most time ...

BTW, also ENRICO answered to my question via email. He used the same source and added the interesting detail, that the chartered tanker UTILITAS was also at Tanger from 06.10.1936 until 20.02.1937 to supply the Italian ships.
Grüße aus Österreich
Peter K.

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