Schnellboote

Begonnen von joern, 18 September 2012, 09:15:54

Vorheriges Thema - Nächstes Thema

0 Mitglieder und 4 Gäste betrachten dieses Thema.

Arjan

Thanks for your verdict Ola  top . Given Urs's info I was pretty sure that the boat in the foreground had to be S13 but I couldn't decide on the boat in the background.

Regards,

Arjan

Urs Heßling

#2011
hi,

using the given data, we may IMO reduce the picture's "time window" to 25-26 May.

looking at your very impressive picture, I hold the large ship in the drydock, visible in the centre's left, by the very distinctive form of its main turrets to be Jacob van Heemskerck

greetings, Urs
"History will tell lies, Sir, as usual" - General "Gentleman Johnny" Burgoyne zu seiner Niederlage bei Saratoga 1777 im Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg - nicht in Wirklichkeit, aber in George Bernard Shaw`s Bühnenstück "The Devil`s Disciple"

Arjan

Zitat von: Urs Heßling am 20 März 2025, 19:33:46hi,

using the given data, we may IMO reduce the picture's "time window" to 25-26 May.

looking at your very impressive picture, I hold the large ship in the drydock, visible in the centre's left, by the very distinctive form of its main turrets to be Jacob van Heemskerck

greetings, Urs

I don't know anything about Dutch navy ships but you are no doubt right about the Jacob van Heemskerck. It's tempting to assume that the aerial photo was made in 1939 because that was the date that this ship was in the dry dock to be modified into a floating gun battery. Nevertheless, there seem to be some detail differences between the aerial photo and the two 1940 ones which make me feel the aerial pic was taken much earlier than 1939. Also there are quite a lot of sailing vessels in the aerial photo, more probably than could be expected for 1939. The ship's history in Dutch :

Hr. Ms. Jacob van Heemskerck
Technische gegevens

Bouwwerf:   Rijkswerf te Amsterdam
Op stapel gezet:   15 augustus 1905
Tewatergelaten:   22 september 1906
Indienstgesteld:   22 april 1908
Grootste lengte:   98 meter
Grootste breedte:   15,2 meter
Diepgang:   5,7 meter
Waterverplaatsing standaard:   4.920 ton
Machine-installatie:   2 x verticale triple expansie stoommachines, 6 x Yarrow ketels
Machinevermogen:   6.400 pk
Maximale snelheid:   16 knopen
Bunkercapaciteit:   610 ton kolen
Actieradius:   3.300 zeemijlen bij 10 knopen
Bepantsering:   100 tot 152mm gordel-, 51mm dek-, 197mm kanonschild- en 194mm commandotorenbepantsering
Bemanning:   351 koppen
Bewapening bij oplevering:   2 x 24cm, 6 x 15cm, 6 x 7,5cm en 4 x 3,7cm kanonnen

Hr. Ms. pantserschip Jacob van Heemskerck werd speciaal gebouwd voor de dienst in Nederlands West-Indië en is daadwerkelijk nooit in Nederlands Oost-Indië geweest. Tot 1939 werd het pantserschip vooral ingezet als stationsschip in Paramaribo en om de vlag te vertonen in de Caraïben. Het pantserschip werd echter ook ingezet voor oefeningen en vlagvertoon op de Atlantische Oceaan, de Oostzee en de Middellandse Zee. Op 19 april 1939 werd het verouderde pantserschip ontdaan van haar machines en ingezet als drijvend geschutsplatform in IJmuiden als Hr. Ms. Batterijschip IJmuiden. De bemanning bracht het schip op 14 mei 1940 tot zinken om te voorkomen dat het in Duitse handen zou vallen. Het wrak werd op last van de bezetter op 16 juli van datzelfde jaar gelicht en acht dagen later naar Amsterdam gesleept waar het werd hersteld.

In maart 1941 werd de ex-Jacob van Heemskerck naar Kiel gesleept en op de werf Howaldtswerke omgebouwd tot drijvende luchtdoelbatterij of Flakschiff. Er werden acht kanonnen van 10,5cm en vier van 3,7cm aan boord geplaatst alsmede zestien 20mm mitrailleurs. Verder kreeg het schip de beschikking over twee optische afstandmeters en een Würzberg radar. Omdat het schip niet meer over machines beschikte werd er een generator aan boord geplaats die voor de benodigde elektriciteit kon zorgen. In september 1943 werd het ex-pantserschip in Duitse dienst gesteld als Undine. Het schip werd naar Peenemünde gesleept om het daar aanwezige onderzoekcentrum voor V-wapens te beschermen tegen luchtaanvallen.

Na de oorlog werd de ex-Jacob van Heemskerck teruggevonden in Wilhelmshaven en overgedragen aan Nederland. Op de Rijkswerf in Amsterdam werd het casco vervolgens verbouwd tot logementsschip. Er werd een groot dekhuis op het schip gebouwd dat in de toekomst 800 marinemensen in opleiding zou moeten kunnen onderbrengen. In de lege machinekamers en ketelruimtes werden generatoren en installaties voor luchtverversing geplaatst en er werden vele hutten bijgebouwd in de ruimtes waar voorheen munitie en voorraden opgeslagen werden. Op 23 februari 1948 kwam het schip in dienst als Hr. Ms. Neptunus en zou tot 1974 voor het KIM afgemeerd blijven liggen ter huisvesting van adelborsten en stafleden van het KIM. Met de ingebruikneming van het legeringsgebouw Neptunus achter het KIM in 1974 werd het logementsschip, dat inmiddels in een zeer slechte staat verkeerde, overbodig en op 13 september van dat jaar werd Hr. Ms. Neptunus definitief buiten dienst gesteld. Op 11 mei 1975 werd het afgedankte schip voor sloop verkocht.

Gruss,

Arjan


Impressum & Datenschutzerklärung